Berjalan ke kilang pulpa APP dan lihat bagaimana pokok itu menjadi pulpa?

Dari transformasi ajaib dari pokok ke kertas, proses apa yang dilaluinya dan kisah seperti apa? Ini bukan tugas yang mudah. Tidak hanya terdapat lapisan prosedur, tetapi juga standard tinggi dan syarat ketat. Kali ini, marilah kita berjalan ke kilang pulpa APP untuk menerokai makalah dari 0 hingga 1.

news_pic_1

Ke kilang

Setelah memasuki kilang, bahan mentah kayu dipotong panjang yang memenuhi keperluan peralatan, dan kemudian lapisan (kulit kayu) yang tidak kondusif untuk kualiti pulpa dikupas. Serpihan kayu yang seragam dan berkualiti tinggi dihantar ke bahagian memasak serpihan kayu melalui sistem penyampaian tertutup. Baki serpihan kayu dihancurkan dan dibakar ke dalam dandang untuk menjana elektrik. Air atau bahan lain yang dihasilkan semasa pemprosesan akan dikitar semula menjadi elektrik atau wap.

news_pic_2

Pulpa automatik

Proses pembuatan pulpa merangkumi memasak, penyingkiran kekotoran, penyingkiran lignin, pemutihan, penapisan dan pembentukan air, dan lain-lain. Uji teknologinya agak tinggi, dan setiap perincian akan mempengaruhi kualiti kertas

news_pic_3

Pulpa kayu yang dimasak dihantar ke bahagian delignifikasi oksigen setelah kotoran dikeluarkan di bahagian penyaringan, di mana lignin di pulpa kayu dikeluarkan lagi, sehingga pulpa mempunyai kemampuan pemutihan yang lebih baik. Kemudian masukkan bahagian pemutihan empat peringkat lanjutan klorin tanpa unsur, dan kemudian gabungkan dengan peralatan mencuci pulpa tekan dengan kecekapan tinggi untuk memastikan bahawa pulpa keluaran mempunyai ciri-ciri kualiti stabil, keputihan tinggi, kebersihan tinggi, dan sifat fizikal yang unggul.

news_pic_4

Pembuatan bersih

Semasa proses memasak serpihan kayu, sejumlah besar cecair coklat gelap (biasanya dikenali sebagai "minuman keras hitam") yang mengandungi lignin alkali dihasilkan. Kesukaran merawat minuman keras hitam telah menjadi sumber utama pencemaran di perusahaan pulpa dan kertas.

Sistem pemulihan alkali yang maju kemudian digunakan untuk menumpukan bahan tebal melalui penyejatan dan kemudian dibakar di dalam dandang. Wap tekanan tinggi yang dihasilkan digunakan untuk penjanaan tenaga, yang dapat memenuhi sekitar 90% keperluan daya dari lini pengeluaran pulpa, dan wap tekanan sederhana dan rendah dapat digunakan kembali untuk pengeluaran.

Pada masa yang sama, alkali yang diperlukan dalam proses pulpa juga dapat dikitar semula dalam sistem pemulihan alkali. Ini bukan sahaja dapat mengurangkan kos pengeluaran, tetapi juga mencapai perlindungan alam sekitar, penjimatan tenaga dan pengurangan pelepasan.

news_pic_5

Kertas siap

Papan pulpa yang dibentuk dipotong oleh pemotong kertas menjadi spesifikasi berat dan ukuran tertentu, dan kemudian diangkut ke setiap garis pembungkusan.

Untuk kemudahan pengangkutan, terdapat papan pulpa yang siap di tali sawat, dan semuanya disaring setelah dinilai keputihan dan pencemaran.

Peralatan ini pada dasarnya beroperasi sepenuhnya automatik, dengan output harian 3,000 tan. Kecuali semasa penyelenggaraan mesin, waktu lain dalam operasi tidak terganggu.

news_pic_6

Pengangkutan

Setelah roll packer seterusnya memampatkan papan pulpa, ia akan dibungkus dengan lapisan kertas untuk memudahkan operasi pembungkusan dan pengangkutan berikutnya, dan juga untuk mengelakkan pencemaran papan pulpa semasa pengangkutan.

Sejak itu, mesin inkjet menyemburkan nombor siri, tarikh pengeluaran, dan kod QR untuk papan pulpa. Anda boleh mengesan asal pulpa berdasarkan maklumat semburan kod untuk memastikan bahawa "rantai" tidak rosak.

Kemudian penumpuk memasukkan lapan beg kecil ke dalam satu beg besar, dan akhirnya membetulkannya dengan mesin pengikat, yang sesuai untuk operasi forklift dan operasi mengangkat dok setelah di luar talian dan pergudangan.

news_pic_7

Ini adalah akhir pautan "pulpa". Setelah menanam hutan dan membuat pulpa, bagaimana kertas akan dibuat seterusnya? Sila tunggu laporan susulan.


Masa penghantaran: Jul-01-2021