KENAPA KAMI MEMINDAHKAN PLASTIK PERCUMA

Kos rendah, penggunaan yang mudah, pemprosesan dan pembuatan yang mudah, ringan, dan sifat fizikal dan kimia yang stabil, plastik pernah dianggap sebagai salah satu bahan "paling berjaya" yang diciptakan oleh manusia dalam sejarah. Namun, sesuai dengan jumlah penggunaan yang besar, jumlah sampah plastik yang dihasilkan juga banyak.

Telah diketahui bahawa purata masa penggunaan beg plastik adalah 25 minit. Contohnya, beg pembungkusan yang dibawa keluar, dari yang digunakan untuk mengemas hingga dibuang, hanya ada sepuluh minit yang sangat singkat. Setelah misi selesai, plastik ini dihantar ke tempat pembuangan sampah atau tempat pembuangan sampah, atau dibuang terus ke laut.

Tetapi kita mungkin tidak tahu, adakah memerlukan lebih dari 400 tahun untuk menurunkan setiap beg plastik, iaitu 262.8 juta minit ...

Hadakah plastik berbahaya?

Plastik telah dilaporkan sebagai masalah di persekitaran laut sejak tahun 1970-an. Dan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, keprihatinan dari seluruh masyarakat menjadi semakin ketara.

Sebilangan besar sampah yang mencemari Teluk adalah plastik, yang berterusan di persekitaran selama beratus-ratus tahun. 90% sampah di saluran air kita tidak terbiodegradasi.

Ohaiwan cean

Satu kajian oleh San Francisco Estuary Institute menunjukkan bahawa loji rawatan air limbah Bay Area mengeluarkan sekitar 7.000.000 zarah plastik setiap hari ke Teluk San Francisco, kerana skrinnya tidak cukup kecil untuk menangkapnya. Mikroplastik menyerap pencemaran dan mengancam hidupan liar yang menelannya.

PCB adalah bahan toksik lain yang mencemari sedimen Bay. PCB dijumpai dalam bahan binaan lama dan mengalir ke Teluk melalui larian bandar.

news2

 

Kelebihan nutrien di Teluk — seperti nitrogen — boleh menyebabkan bunga alga berbahaya yang mengancam ikan dan hidupan liar yang lain. Sebilangan bunga alga juga berbahaya bagi orang, menyebabkan ruam dan penyakit pernafasan.

Dasar melarang plastik

Pencemaran plastik laut telah menjadi perhatian alam sekitar yang signifikan bagi pemerintah, saintis, organisasi bukan kerajaan, dan anggota masyarakat di seluruh dunia. Walaupun dasar untuk mengurangkan mikroba membaca bermula pada tahun 2014, campur tangan untuk beg plastik bermula lebih awal pada tahun 1991.

 

- Akuarium bersatu untuk "NO STRAW NOVEMBER", 1 November 2018

- Plastik dilarang di Amerika Syarikat pada tahun 1979, dan di peringkat antarabangsa pada tahun 2001.

- Kanada bertujuan untuk melarang plastik sekali pakai pada tahun 2021

- Peru mengehadkan plastik sekali pakai 17 Januari 2019

- SAN DIEGO melarang bekas makanan dan minuman Styrofoam Jan 2019

- Washington, DC, larangan jerami plastik bermula dari Julai 2019

- "Larangan plastik" kini dilaksanakan secara resmi di China sejak 1 Januari 2021

news1

 

Paper mungkin menjadi penukar permainan dalam keadaan ini.

Apa strategi pembungkusan saya jika mahu bebas plastik? Ini mungkin menjadi persoalan di fikiran banyak syarikat. Di bidang pencemaran plastik yang terkenal dan kawasan baru muncul seperti e-commerce, penghantaran ekspres, dan pengiriman makanan, industri e-dagang, penghantaran ekspres dan bawa pulang berkembang pesat. Apabila tidak ada beg plastik untuk membeli makanan dan makanan, tanpa jerami plastik semasa minum minuman, yang pasti akan mempengaruhi kehidupan seharian kebanyakan orang. Apa yang boleh digunakan sebagai pengganti produk plastik?

Barangan rumah tangga dan produk kebersihan yang mesra alam tidak boleh dihantar kepada anda dalam bahan yang merosakkan planet kita. Dalam keadaan ini, bahan biodegradasi adalah keutamaan yang harus dipertimbangkan, iaitu kertas. Salah satu kilang kertas terbesar di dunia APP telah memetakan matlamat mereka untuk tahun 2020 dan secara aktif mengamalkan amalan lestari untuk mencapai matlamatnya yang ditentukan dalam Peta Jalan Keberlanjutan 2020. Kertas kraft dan papan pelapik kami 100% dapat dihancurkan, juga lamina bio kami boleh terbiodegradasi. Pilihan yang lebih mampan dalam trend bebas plastik.

news (3)news5news (2)


Masa penghantaran: Mar-30-2021